Inšpirácia: Diétna zelenina 2013-11-23

Či už sa snažíte schudnúť alebo len zdravo jesť, zelenine sa nevyhnete. Obsahuje málo kalórií, ale vďaka obsahu vlákniny Vás dokáže zasýtiť. Je v nej aj veľa minerálov, vitamínov a iných prospešných látok, ktoré by Vám mohli inak pri diéte chýbať. Preto je pri znížení množstva prijímanej potravy doporučovaná zvýšená konzumácia zeleniny - asi 600 g denne.
 
 
Listovú zeleninu, ako šalát, špenát alebo napríklad kapusta, môžete pri diéte konzumovať prakticky neobmedzene. Má nízku energetickú hodnotu, ale pozor - listová zelenina podporuje trávenie a tak spôsobuje rýchlejší nástup pocitu hladu. Naopak strukoviny, zemiaky a repa obsahujú veľa energie, preto by ste ich nemali zjesť veľa.

 

 

 

tipNajlepšie je zeleninu konzumovať surovú. Zachováte tým najviac vitamínov a enzýmov. Na druhú stranu napríklad betekaroten telo lepšie vstrebáva z tepelne upravenej zeleniny. Ak teda chcete zeleninu nejako ďalej upravovať, odporúčame varenie v pare - zachováte tak čo najviac prospešných látok.

 

Konzumácia zeleniny pomáha aj zavodniť organizmus a tým hydratáciu tela a pleti. Spolu s vitamínmi a enzýmami v nej obsiahnutými dokáže spomaliť starnutie organizmu, zlepšiť a rozjasniť pleť a podporiť rast a lesk vlasov. Podporuje detoxikáciu a tým aj schopnosť tela odolávať chorobám.


Pri držaní diéty je najvhodnejšia konzumácia brokolice, špargle, paradajok, uhoriek, papriky, čakanky, hlávkového šalátu, reďkovky a zeleru. To samozrejme neznamená, že by ste sa mali ostatným druhom vyhýbať, však týchto niekoľko je dobré jesť vo väčšom množstve.

 

 

Brokolica

 

Brokolica je veľmi zdravá zelenina chuťou pripomínajúca karfiol. Upravuje sa hlavne varením a zapekaním, pričom pri varení (najlepšie v pare) zachováme viac zdraviu prospešných látok. Brokolica obsahuje veľké množstvo rozmanitých vitamínov, zaujímavé je, že má dokonca väčší obsah vitamínu C ako plody citrusov. Konzumáciou brokolice pomáhate chrániť predovšetkým svoje tráviace ústrojenstvo pred rôznymi infekciami a dokonca aj pred rakovinou. Tipy pre pestovanie a spracovanie v kuchyni môžete nájsť tu: http://www.semena-osiva.sk/article/206-brokolica-superzdrava-zelenina

 

 

Špargľa

 

Špargľa je gurmánskou zeleninou s jemnou chuťou. V Českej republike bol pomerne dlho pestovaný, po druhej svetovej vojne však u nás takmer vymizol. Kvalita špargle z obchodu býva často sporná, na záhrade si však výbornú špargľu môžete vypestovať aj sami. Je to však záležitosť pre trpezlivejších záhradkárov, z predpestovaných priesad zberáme výhonky až tretím rokom. Zato Vám jediná rastlina vydrží plodiť päť aj šesť rokov, od apríla do júna.


Výhonky môžu byť buď celé biele (tie majú najjemnejšiu chuť), čiastočne fialové (chuť je viac korenistá) alebo zelené (mierne horkasté, ale chuťovo najvýraznejšie). Farba výhonku závisí od typu jeho pestovania - buď zakryté bez prístupu svetla, alebo čiastočne odkryté.


Špargľa sa opäť najčastejšie varí alebo zapeká. Pritom odstraňujeme tuhú šupku na povrchu stonky a prípadne aj vláknitý koniec.

 

tipPri varení je najlepšie stonky zviazať do zväzočku vrcholmi nahor, pretože tie sa uvaria rýchlejšie. Postavením zväzočku do hrnca správnou stranou nahor zabránime nerovnomernému povareniu špargle.

 

Chuť špargle najlepšie vyniká v kombinácii s omáčkami rôznych druhov, so syrom alebo šunkou.

 

 

Paradajky

 

Ak sa snažíte schudnúť, sú paradajky skvelou voľbou. Obsahujú totiž veľmi málo kalórií. Súčasne sú veľkým zdrojom rôznych vitamínov, najmä A a C. Majú omladzujúci vplyv na pleť, pomáhajú pri zápche a vysokej hladine cholesterolu. Pôsobí ako prevencia najmä pred rakovinou a zväčšovaním prostaty.


Paradajky môžete konzumovať čerstvé aj rôzne tepelne neupravené. Výborným letným osviežením je napríklad niekoľko plátkov paradajky s mozarellou a bazalkou.

 

Všetko o pestovaní paradajok nájdete tu: 

http://www.semena-osiva.sk/article/66-vonave-paradajky-z-vlastnej-zahrady

 

Zelenina a vplyv na zdravie

 

 

Uhorky

 

Ako diétna zelenina sú uhorky nenahraditeľné. Zasýtia, neobsahujú takmer žiadne kalórie a hydratujú organizmus. Opäť obsahujú veľa prospešných látok, napríklad kremík, ktorý spevní vlasy a nechty, alebo enzým erepsin, ktorý pomáha telu štiepiť bielkoviny. Známe je aj použitie uhoriek v kozmetike na upokojenie a hydratáciu vysušenej, podráždenej alebo popálenej pokožky.


O veľké množstvo prospešných látok prichádzate, ak uhorky lúpeme. Šupka kúpených uhoriek je však vždy niekoľkokrát ošetrená postrekmi proti plesniam, preto jej konzumáciu nemožno príliš odporúčať. Najlepšou voľbou sú preto vlastné, nestriekané uhorky zo záhradky.

 

Viac o pestovaní uhoriek sa môžete dočítať tu:

http://www.semena-osiva.sk/article/64-pestujeme-uspesne-uhorky

 

 

Paprika

 

Paprika je cenená hlavne vďaka svojej schopnosti ochutiť celý pokrm. Často je využívaná tepelne upravená, pre čo má tiež predpoklady - vďaka malému množstvu istého enzýmu u papriky zostáva zachovaná väčšina vitamínu C aj pri varení a ohrievaní. Papriky majú pozitívne účinky najmä na obehový systém - cievy a srdce, zabraňujú vzniku zrazenín a hemoroidov.

 

Čakanka

 

Čakanka nie je tak známou zeleninou, napriek tomu sa ju oplatí vyskúšať. Používajú sa tzv. čakankové puky, ktoré sú, podobne ako špargľa, pestované v tme. Listy sú potom biele alebo len bledo zelenkasté a nemajú horkú chuť. Čakanka sa používa najčastejšie surová v šalátoch, možno ju však tiež tepelne upravovať.


Čakanka prospieva vďaka obsahu vlákniny zažívaciemu traktu, pôsobí detoxikačne a stimuluje činnosť pečene, žlčníka a pankreasu. Skvelou schopnosťou čakanky je brániť ukladanie ťažkých kovov a tukov v tele. Tukom je navyše napomáhané k vyplaveniu z tela, čo pomáha proti vysokej hladine cholesterolu a upchávanie ciev.

 

Viac sa o čakanke dozviete v tomto článku:

http://www.semena-osiva.sk/article/30-pestovanie-listovej-cakanky

 

Zeler

 

Nie každý má zeler rád pre jeho výraznú chuť, je to však skvelá diétna zelenina. Dopĺňa hlavne vitamíny zo skupiny B, ktoré by inak mohli v strave chýbať. Zeler pomáha telo chrániť pred baktériami a plesňami, najmä v obličkách a močových cestách. Známy je tiež jeho blahodárny vplyv na mužskú potenciu.

Ďalšie informácie o zeleri a jeho pestovaní nájdete tu:

http://www.semena-osiva.sk/article/32-zdravy-zeler

 

 

Každý vie, že zelenina z vlastnej záhradky chutí najlepšie. Je tiež ďaleko zdravšia. Široký sortiment osiva pre vypestovanie domácej zdravej zeleniny nájdete v našom e-shope!

 

 

 

od semínka po sekačku

Košík  

Žiadne produkty

Poštovné 0,00 €
Spolu 0,00 €

Košík Pokladňa

váš účet

Už ste registrovaní? ?

Přihlásiť :

prvá návšteva ? ?

Registrovať