Karfiol, ľahké a diétne jedlo 2012-12-02

Karfiol (brassica oleracea var. Botrytis) je hlúbovou (Hlúbovitá) zeleninou, ktorá je ľahko dostupná, a ktorá je plná cenných látok. Karfiol bol vyšľachtený na Arabskom polostrove, odkiaľ sa rozšíril do Európy.

 

Pestujeme karfiol

Na slovenských záhonoch sa karfiol pestuje málo. Je náročný na teplo a kvalitnú pôdu.

Pôdu preto odporúčame zrýľovať a nahnojiť už na jeseň. Pôdu zrýľujeme do väčšej hĺbky.

Sadeničky karfiolu si musíme predpestovať - buď v marci v parenisku alebo skleníku, alebo od februára do apríla v kvetináči. Na záhon vysádzame až po ľadových mužoch. Odporúčame do záhonu zaryť posekanú trávu, aby rastlina zospodu zahrievala.

Karfiolu vyhovuje polotieň, nesadíme preto na priame slnko. Odporúčame prihnojovať, strážime však obsah dusíka. Karfiolu prospieva pravidelná zálievka, nezalievame priamo na rastliny, ale medzi riadkami do záhona.

 

U karfiolu rozlišujeme odrody:

  • skoré
  • poloskoré
  • neskoré

Prvé dve odrody sadíme na záhon do sponu 50x60 cm, neskoré odrody 60x70 cm.

U karfiolu môžu byť aj rôzne farebné mutácie. Najrozšírenejšia je však odroda s bielou ružicou.

 



 

Z truhlíka alebo pareniska prepichujeme semenáčiky od seba akonáhle majú prvý list. Tým prinútime rastlinky k vyvinutiu hojnejších korienkov.

Hustá výsadba nie je karfiolu na prospech. Čím väčšia bude mať rastlinka priestor, tým vyvinie väčšie ružu.

Keď karfiol začína otvárať vnútorné listy a je medzi nimi ružica, môžeme listy stiahnuť k sebe lýkovým špagátom, alebo prvé listy zalomiť dovnútra, aby k ružici nemohlo vnikať slnečné svetlo. Denne potom ružice kontrolujeme, aby nepukali.

Karfiol má podľa odrody vegetačné obdobie cca. od 55 do 100 dní. Karfiol zberáme od júna do novembra. Pred škodcami chránime netkanou textíliou po celej dĺžke záhonu.

 

Vitamíny

Karfiol obsahuje veľké množstvo vitamínu C, B, E, K a fluór, meď, jód, zinok. Tiež antioxidanty, ktoré podporujú náš imunitný systém. Obsahuje kyselinu listovú, minerálne látky a vlákninu. Je súčasťou redukčných diét (100g karfiolu obsahuje 85KJ, 1g bielkoviny, 0g tuku, 4g sacharidy).

Karfiol je bohatý na draslík, ktorý pomáha odvádzať prebytočnú vodu z tela a pomáha tak znižovať krvný tlak.

Karfiol nie je vhodný pri žlčníkovej diéte a pre ľudí trpiacich zápchou. Naopak je vhodný pri zápaloch obličiek.

 

Karfiol v kuchyni

Karfiol má ľahko pikantnú chuť - oživia každý jedálniček svojou chuťou a pestrosťou pokrmov, ktoré z neho môžeme pripraviť. Karfiol varíme zdravo v pare, či tradične pripravujeme vyprážaný. U karfiolu využívame na prípravu pokrmov zdužinatelé kvetenstvo.

Najobľúbenejším pokrmom je tradičný vyprážaný karfiol. Karfiol môžeme namiesto v trojobale obaliť napr. v kukuričnej múke.

Nakladaný karfiol v octovom náleve s cibuľou a mrkvou je výborným doplnkom v studenej kuchyni, či predjedle.

Karfiol využijeme v polievkach, či už krémových alebo zeleninovom vývare. Predvarený karfiol tiež v zapekaných pokrmoch - zapekané zemiaky, či cestoviny. Môžeme tiež pripraviť mäso na zelenine, kde je karfiol súčasťou. Ako teplý predkrm aj zeleninu pečenú v rúre. Aj v šalátoch v sladkokyslom náleve.

Karfiol môžeme tiež skladovať v mraziacom boxe, skladujeme však naporciované na menšie ružičky.

 

TIP:

Karfiol varíme nezakrytý - vylučuje sírne látky, ktoré môžu negatívne ovplyvniť jeho chuť. !!


 



 

od semínka po sekačku

Košík  

Žiadne produkty

Poštovné 0,00 €
Spolu 0,00 €

Košík Pokladňa

váš účet

Už ste registrovaní? ?

Přihlásiť :

prvá návšteva ? ?

Registrovať