Brokolica na záhone 2012-12-03

Brokolica (brassica oleracea) patrí do čeľade kapustovitých. Vyšľachtená bola pravdepodobne v Stredomorí, v Taliansku z divoko rastúcej hlúbovej zeleniny zelenej. Tvarom pripomína karfiol, farbou kel, chuťou kaleráb. Brokolica vás prekvapí jemnou sladkastou chuťou vhodnou na konzumáciu ako za surova, tak v teplej kuchyni.

 

Vzhľadovo brokolica tvorí pevné ružice na stopke od sýto zelenej farby po namodralú či fialkastú podľa typu odrody.

 

 

Táto hlúbovina by rozhodne nemala chýbať na žiadnej záhradke.


 

Pestovanie brokolice

Semená brokolice majú guľovitý tvar a sú tmavo sfarbené. Brokolica na záhone vyžaduje hlbokú (dobre zrýľovanú), nevysychajúcu, humóznu pôdu s obsahom vápnika. Ph by nemalo byť vyššie ako 6,5.


Osvedčil sa priamy výsev v polovici apríla. Môžeme si však broklicu predpestovať už v marci v parenisku či skleníku. Na záhon potom vysievame v spone 50x50 cm. Vždy nadkryjeme netkanou textíliou.

 

Brokolica má prvýkrát listy, potom sa obohatí o ružicu. Zberáme cca. po 85 dňoch od výsevu.

 

Skorá odroda (výsev marec, apríl) unikne mlynárikovi. Podľa babskej rady mlynárikov odradíme pohodením bielych vaječných škrupín na záhon, ktoré samičky mlynárikov zmätú, že záhon je už obsadený inými samičkami.


Brokolicu môžeme zberať na časti. Najprv odrezávame hlavnú ružicu s časťou dužinatej stonky v dĺžke 15-20 cm a postupne až do prvých mrazov ružice dorastajú z postranných výhonov. Po prvom zbere sa rastlina snaží rozkošatiť, rezom necháme 3 silnejšie výhonky, budeme tak mať väčšiu ružicu. Z 1m2 tak zožneme cca. 3kg ružíc.

 

Pre jesenné pestovanie je vhodnejšie zasiať koncom júna.

 


Lepšie ako karfiol znáša vyššie teploty v lete a nižšie na jeseň. Najlepšie výsledky dáva na chladnejšom, vlhšom mieste. Brokolicu by sme mali zožať pred nástupom vyšších teplôt, aby nám nešla do kvetu.

 

Brokolici prospieva pravidelná závlaha, vlhkejšie podnebie, myslí sa tým aj vzdušná vhlhosť. Rastie dobre aj vo vyšších nadmorských výškach.

 

Znesie mráz do -5 °C, a preto sa môže zberať až do novembra. Brokolicu konzumujeme do 3 dní od zberu, inak žltne a stráca dôležité živiny.

Zaujímavá je napr. odroda Nine star, ktorá má bielu ružicu. Najrozšírenejšiu a dobre pestovanou je odroda Marathon F1.


 

Hnojenie

Brokolica v sebe kumuluje dusičnany, a preto by sme mali dodržiavať odporúčané dávky dusíka. Ekologicky môžeme na jeseň dať na záhon hnoj a vápno. Inak používať odporúčané priemyselné hnojivá na hlúbovú zeleninu. Brokolica nemá rada chlór.

 

 

alebo Vitamíny na pochode

Brokolica patrí medzi najzdravšiu zeleninu, obsahuje viac vitamínu C ako napríklad citrusové plody, tiež provitamín A a E. Minerály železo, vápnik a horčík. Brokolicu oceníte ak túžite ako po peknej postave, tak po zdravom stravovaní.

 

 

      • Horčík je dobrý pre zdravý metabolizmus
      • Železo pre krvotvorbu
      • Zvyšuje vitalitu
      • Je vhodná pre diabetikov
      • Obsahuje aktívne enzýmy pre potlačenie karcinogénov
      • Znižuje riziko infarktu a mŕtvice
      • Neobsahuje žiaden tuk
      • Vysoký obsah vlákniny priaznivo ovplyvňuje činnosť čriev
      • Pôsobí preventívne proti chorobám z prechladnutia
      • Proti stresu
      • Stimuluje látkovú výmenu
      • Chráni a obnovuje sliznice

 

 

Brokolica je vhodná pre priamy konzum aj pre zamrazenie.

 


Najvhodnejšie je pripraviť brokolicu v pare, príp. pridať maslo pre výraznejšiu chuť a podávať ako prílohu. Brokolicu je samozrejme možné aj zapekať, do cestovinových šalátov, rizota, zeleninových šalátov, chutí aj surová, obľúbená je brokolicová polievka krémová, alebo zelninový vývar, atď.

 

Brokolica je vhodná pre prvé príkrmy pre bábätká. Brokolicu povaríme a rozmixujeme v pyré.


od semínka po sekačku

Košík  

Žiadne produkty

Poštovné 0,00 €
Spolu 0,00 €

Košík Pokladňa

váš účet

Už ste registrovaní? ?

Přihlásiť :

prvá návšteva ? ?

Registrovať